Stránky o olomoucké MHD

Tramvaje VarioLF plus/o

Ev.č.R. výroby Výr. č.Rok zařazeníPoslední prohlídkaVyřazeníLak, CVR Poznámka 
1012013 1792013--DPMO, [ ! ]
1022013 1802013--DPMO, [ ! ]
1032013 1862013--DPMO, [ ! ]
1042013 1872013--DPMO, [ ! ]
1052013 1882013--DPMO, [ ! ]
1062013 1892013--DPMO, [ ! ]
1072013 2002013--DPMO, [ ! ]
1082013 2012013--DPMO, [ ! ]
1092013 2022013--DPMO, [ ! ]
1102013 2032013--DPMO, [ ! ]
1112013 2042013--DPMO, Rádio Čas, SEAT [ ! ]
1122013 2052013--DPMO, [ ! ]
1132013 2062013--DPMO, [ ! ]
1142013 2072013--DPMO, [ ! ]
Legenda: V provozu | Mimo provoz | V opravě | Servisní | Historický | Dosud nezařazený | Vyřazen
Počet vozů tohoto typu celkem: 14
Provozních: 14
Neprovozních: 0
Vyřazených: 0
___

Od 70. let 20. století plánovaná tramvajová trať na olomoucká sídliště Povel a Nové Sady se vzhledem k napjatým ročním rozpočtům daří realizovat průběžně teprve od roku 2012. Stavba se však nevyhnula rozdělení do tří realizačních etap, z nichž první dvě postrádají smyčku, takže budou zakončeny úvraťově. Dopravní podnik města Olomouce proto zadal výběrové řízení pro dodávku čtrnácti kusů jednosměrných tramvají určených pro spřažení do soupravy v obousměrném provozu. Vítězem se staly Krnovské opravny a strojírny s nově navrženou tramvají VarioLF plus/o.

Tramvaje VarioLF plus/o jsou inspirovány modelem T5C5, který byl vyvinut podnikem ČKD pro Budapešť. Ta v 70. letech minulého století měla problém s dodávkami obousměrných vozů a vývoj článkové tramvaje KT8 z produkce téhož podniku ještě nebyl dokončen. Proto byly objednány oboustranné vozy schopné vytvořit obousměrnou soupravu. Stejně jako nyní olomoucké tramvaje VarioLF plus/o.

V Olomouci bylo přistoupeno k tomuto řešení čistě z pragmatických důvodů. Jednak kapacita vozovny, která nedostačuje dlouhá desetiletí, je značně překročena (mnoho let dochází k odstavování tramvají pod širým nebem), druhým faktorem je pak značná zvýšení provozuschopnosti. Jestliže se totiž vyskytne závada na jednom voze soupravy a vůz jiné soupravy právě prochází opravou, pak je možné zbývající dva vozy spřáhnout do funkční soupravy. V praxi je tak potřeba ve stavu méně vozů jednotkové kapacity (jednotka kapacity = 1xT3).

Tramvaje VarioLF plus/o po svém dodání, vzhledem ke konstrukčním rozdílům oproti standardní verzi Vario LFplus musely být podrobeny procesem schválení, které však z důvodu rozsahu úprav, nebylo třeba podstupovat celé jako u schválení typu drážního vozidla. Vzhledem k jiné konstrukci podvozku a tím větší šířce skříně vozidla v místě podvozkových plent bylo nutné ověřit také průjezdný profil těchto tramvají.
Plenty ve zkušebním provozu zásadní problém neměly, ale mohlo by k němu dojít při plném obsazení vozidel a současném sjetí obručí kol. Skříň tramvaje by pak byla posazena o několik centimetrů níž a plenty by mohly být poškozeny obrubníky v kolizních místech.
Proto bylo přistoupeno k vyříznutí části plent tak, aby nehrozilo v budoucnu jejich poškození.

První dva vozy VarioLF plus/o (ev. č. 101 a 102) byly poprvé vypraveny do provozu dne 11. 5. 2013, oba shodně na linku č. 2.

Dodávané vozy v čase přicházely různě vybavené. Zatímco vozy ev. č. 101 a 102 byly vybaveny klasickými rameny uchycení zrcátek, od vozu ev. č. 103 jsou již všechny dodávány s elektricky sklopnými zrcátky. Ty se automaticky sklopí a vyklopí při změně směru jízdy tak, aby vyklopená byla pouze v čele soupravy. Elektricky sklopná zrcátka byla na vozy 101 a 102 dodatečně namontována.
U prvních dvou vozů také chyběly oboustranná tabla vnitřního informačního systému. Tabla byla jen jednostranná s displejem na straně k nízkopodlažní části. Oboustranná tabla byla opět dodávána až ve vozech od ev. č. 103 a u vozů 101 a 102 dosazena dodatečně.
Na konci srpna 2013 navíc Vario ev. č. 101 bylo zkušebně vybaveno vnějším kamerovým systémem, který by měl zlepšit přehled řidiče o dění kolem vozu. Vnější kamerový systém si vyžádal doplnění dalšího monitoru do kabiny řidiče.




Technické údaje:
Délka skříně 15 100mm
Šířka skříně 2 480mm
Vzdálenost otočných čepů podvozků 7 500mm
Výška podlahy nad TK 350 / 860mm
Podíl nízké podlahy 36%
Maximální rychlost 65km/hod
Trakční pohon asynchronní
Elektrická výzbroj Škoda
Trakční výkon 4 x 90kW
Hmotnost prázdného vozu 21 200 kg
Max. hmotnost obsazeného vozu při 8 os/m2 32 050kg
Obsaditelnost při 8 os/m2 155 osob
Počet míst k sezení 24 + 2 sklopné
Počet dveří 3 v pravé + 2 v levé bočnici

___

105106105106105106105106105106105106105106105106105106prvnidenlfplusoprvnidenlfpluso





 

Tyto stránky nejsou oficiální prezentací DPMO, a.s.
Copyright © MHD-Olomouc.cz 2004-2017

 

Administrace | E-mail: admin(zavináč)mhd-olomouc.cz

Založeno na Textpattern